Skip to main content

𝘽𝙞𝙡𝙖 𝘼𝙞𝙧 𝙆𝙚𝙣𝙘𝙞𝙣𝙜 𝘽𝙚𝙧𝙬𝙖𝙧𝙣𝙖 𝙈𝙚𝙧𝙖𝙝! 𝘼𝙥𝙖𝙠𝙖𝙝 𝙎𝙞𝙢𝙥𝙩𝙤𝙢 𝙞𝙩𝙪.

Apa Warna Air Kencing Anda?

Pernahkah anda lihat air kencing anda sebelum flush selepas membuang air kecil?

Percaya atau tidak, warna dan kepekatan air kencing anda boleh memberi banyak maklumat mengenai kesihatan anda.

Serba-sedikit petunjuk kesihatan dari warna air kencing anda:

Warna yang paling optimum untuk air kencing anda adalah kuning pucat. Sekiranya berwarna kuning atau oren yang lebih gelap, ini boleh menyebabkan anda mengalami dehidrasi. Air kencing berwarna oren pula boleh menunjukkan keadaan hati yang serius. Coklat gelap boleh disebabkan oleh makanan atau ubat-ubatan. 

Air kencing keruh dapat menunjukkan adanya fosfat yang boleh menyebabkan batu karang. Kencing yang berbuih dan berbuih secara kerap menunjukkan kemungkinan masalah buah pinggang.

Jangan sekali-kali mengabaikan sekiranya air kencing anda berwarna merah terang.  Itu adalah gejala menandakan anda mempunyai masalah pundi kencing atau ginjal yang memerlukan perhatian doktor.

 Adakah UTI?
(Urinary Tract Infection) 

Jangkitan saluran kencing (UTI) juga boleh menyebabkan kemunculan urin yang tidak normal seperti keruh, warna coklat atau merah atau juga bau yang tidak biasa. UTI selalu juga diikuti dengan gejala seperti: perlu membuang air kecil lebih kerap daripada biasa, perasaan tidak tertahan untuk membuang air kecil, sakit atau pedih semasa buang air kecil, atau sakit di bahagian bawah perut. 

Pastikan anda memberitahu doktor anda jika anda mengalami gejala ini. Air kencing yang keruh atau berbau tidak boleh ditafsirkan sebagai petunjuk UTI.

 URINALISIS (UJIAN AIR KENCING) 

Semasa anda berjumpa doktor, beliau mungkin akan meminta anda melakukan urinalisis.  Ujian itu membolehkan makmal melihat apa yang  oleh air kencing anda.

Pembekal perubatan akan memberitahu lebih lanjut mengenai apa yang ditunjukkan oleh urinalisis anda. Sebarang pertanyaan, dapatkan konsultasi dari doktor untuk solusi terbaik bagi masalah anda. 


Comments

Popular posts from this blog

ASAM PEDAS RIMBA TERJUN DI PONTIAN JOHOR

ASAM PEDAS, RIMBA TERJUN DI PONTIAN JOHOR Tak sia-sia memandu sejauh 45kilometer untuk foodhunting session hari ini. Dengan cuaca yang panas KETIBAS, Abam sempat juga singgah di Asam Pedas Belanga Rimba Terjun, Daerah Pontian Kechil Johor seperti yang diWAR-WARkan ini.  Bertambah-tambah nasi Abam, makan pulak Asam Pedas Ikan Mayong Daun Kesum + Labu Masak Lemak + Paru Goreng Berlada & Pucuk Ubi... Memang terangkatlah makan kat sini!! Korang klu berpeluang datang ke Pontian Kechil Johor ini, jangan lupa singgah untuk merasai Asam Pedas Belanga yang terangkat ini... #MarcusOsmandOfficial #AsamPedasJohor #JenjalanCarikMakan #AbamOrangJohor #SocialMediaInfluencer #IgerMalaysia

𝘼𝙨𝙖𝙢 𝙋𝙚𝙙𝙖𝙨 𝘽𝙤𝙗𝙖 @ 𝙏𝙚𝙡𝙪𝙧 𝙄𝙠𝙖𝙣 𝙈𝙖𝙮𝙤𝙣𝙜

Kanda bertandang ke Kantin Asam Pedas kali ini sebagai sebahagian dari media yang di jemput khas untuk membuat liputan untuk topik "Asam Pedas". Sebut je pasal Asam Pedas tentunya semua orang tau tentang kesedapannya. Tapi tahukah korang Lokasi Kedai Asam Pedas yang menyajikan Variasi masakan Asam Pedas seperti masakan air tangan Mak-Mak??? Pelbagai Variasi Asam Pedas disediakan di Kantin Asam Pedas ini.  Kanda   Bersama Owner Kantin Asam Pedas (Kak Lin) & Media   yang hadir.  Huh!! Ni la yang kanda ingin kongsikan lokasi menarik bagi penggemar Asam Pedas yang berlokasi di Residensi Bistaria, Taman Ukay Perdana ini. Sesi fotografi macam dolu-dolu kala katanya!   Media food review berkonsepkan era 80an Sesungguhnya bak kata orang, air tangan & keikhlasan tukang masak juga memainkan peranan. Dari rasa kuah, rencahnya yang cukup serba-serbi.  Tak hairan jika Kantin Asam Pedas

MEE SOTO DAN MEE BANDUNG DI PESERAI, BATU PAHAT JOHOR

MEE SOTO & MEE BANDUNG DI PESERAI, BATU PAHAT JOHOR Meletop , Meledak, Merecik KEBABOOM! ❤️... Ini adalah antara menu yang terbaik di Peserai, Batu Pahat ini. Setelah disyorkan oleh my aunt, kami pun drive all the way dari JB town hari ini walaupun cuaca agak kurang baik petang tadi. Alhamdullillah setelah menempuh jamme yang agak teruk di highway PLUS, dapat jugak Abam rasa percikan Soto Ayam & Mee Bandung ini. #MarcusOsmandOfficial #AbamberCNY  #JenjalanCarikMakan #AbamOrangJohor #SocialMediaInfluencer #IgerMalaysia